Thursday 25 February 2016

What is behind the asana ?

For a long period of time teaching and doing my own personal practice I have thought about asanas and their physical and emotional benefits. They are  a precious tool for us to find an internal seat or inner position in order to penetrate different circumstances of the world  with an adequate mindset. Some very uncomfortable and challenging; others, relaxing and pleasant. All of them anyway teach us how to go through objective situations/manifestations/ circumstances with a serene mind, free breathing and stable body.
Padmasana or lotus pose

Clearly the mental attitude within each of them differs a bit. Will give you some examples. Padmasana will show us the sacred , the mind moving upwards, beyond the lower aspects of attachment towards the objects of the mind itself and reaching the skies and what they represent to each of us. Chakarasana (unfortunately I am obliged to focus on the modern performance of this asana once I don't know and never had visual access to the traditional one showed by the Upanishads) opening all the frontal spaces of the body upwards and elevating the body upwards as well. 
It would be too naive  to think about and practice those precious and ancient jewels of Yoga in a mere mechanical and physical way. The symbolical richness of the asanas is liberating and should be kept and protected with lots of respect and reverence. 

Chakrasana in a modern performance. 
Nomenclature can change and you can also find it as bridge pose or urdwa dhanurasana

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Ha muitos anos de ensino e pratica pessoal tenho pensado nos asanas com seus benefícios físicos e emocionais mas sobretudo como um precioso modo de nos assentarmos sobre ou penetrarmos as diferentes circunstancias do mundo através de uma certa posicao de mente. Alguns muito desconfortáveis e desafiantes; outros, relaxantes e prazerosos. Todos, de um modo geral, ensinando-nos a transitarmos sobre  situações/manifestações/circunstancias "objetivas" com a mente serena, a respiração livre e o corpo estável.
Claramente a atitude mental de cada um difere um pouco. O padmasana mostrara o sagrado, a mente se elevando dos aspectos inferiores, acima do apego aos objetos da mente e acessando o superior, os céus e seus simbolismos. O chakrasana(infelizmente tenho que me ater ah performance moderna já que não conheço e jamais tive acesso visual ao modo mitológico de pratica-los segundo um certo Upanishads), abrindo todos os espaços frontais do corpo para cima e elevando em direção ao alto e seus simbolismos.


Seria muito ingênuo pensar em praticar essas joias preciosas e antigas do Yoga de um modo meramente físico e mecânico. A riqueza simbólica é reveladora e  libertadora e deveria ser guardada e mantida com muito respeito e reverência! 

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