Thursday 24 March 2016

Sutras, symbols and the mind in Yoga
I have been studying Patanjali Yoga Sutras for sometime. I have also taught in DharmaYoga Recife, Brazil, a short course on some "yoga sutras applied to the yoga practice" using in the bibliography the free online download of my great Brazilian Teacher Carlos Eduardo on the theme.

It is quiet clear about how much Patanjali was concerned about sitting the mind way before anything in the practice. There are only 2 references to the word asana(seat/pose) for example in his book. That's when he says sthirah sukha asanan or the “seat should be steady and comfortable” and when he describes the Ashtanga Yoga or the yoga of 8 parts , in which asana is the third anga or step/part.

There could be more but these are the only 2 times he mentions what is so overly popular in yoga, asanas. That’s why, for me, there's no doubt the main point in the yoga status is to repose the mind on its primordial nature. In that way only energy and body could peacefully sit.


If we look at halasana for instance as an instrument to cultivate our mind, energy and body we can easily associate it exactly to a plow to work the fields. In this case halasana would work the fields of our own mind through the meditation in the pose and on its profound meanings. And what to cultivate? Ultimately samadhi with seed (or bija), which would allow us to be released from samsara and to be born in future lives in a more positive way, having mastered all the mental poisons for the benefit of all beings. 
And what about thinking about Swastikasana as tool for protecting our Infinite Nature? Think about a swastika cross as a well known symbol of protection and prosperity in India. What about Gomukhasana as an expression of our natural inner peace and kindness, first aspects to be preserved in contact with the external world? Easy as cows are simply so sweet and friendly... 

Halasana, a tool to dig our souls/ Halasana , uma ferramenta para cavucar nossas almas


Sutras, símbolos e a nossa mente no Yoga
Tenho estudado os Yoga Sutras de Patanjali ha algum tempo e ate já dei alguns cursos de curta duração no DharmaYoga Recife, de " yoga sutras aplicados a pratica do yoga ", usando como bibliografia também o download online gratuito do livro do grande professor brasileiro Carlos Eduardo. 

E bem claro o quanto que Patanjali se preocupou em assentar a mente antes de qualquer coisa na pratica. Ha duas referencias apenas, por exemplo, ah palavra asana(assento/pose) na sua obra. Sthirah Sukha Asanan ou a “ pose deve ser firme e confortável” e quando descreve o Ashtanga Yoga ou yoga de oito partes, em que asana seria o terceiro passo. 

Poderia haver mais, mas so por duas vezes eh mencionado aquilo que eh tao ultra popular no yoga, o asana ...Por isso, para mim, não resta duvida de que o ponto principal do estado de Yoga esta em repousar a mente na sua natureza primordial. Com isso, energia e corpo assentariam-se pacificamente por consequência. 

Se olhamos o Halasana, por exemplo, basta refletir sobre a a associação de hala como o instrumento de cultivo da nossa mente e corpo, por sua vez, campo de trabalho de meditação nesta pose e nos seus significados profundos. E cultivar o que? Do ponto de vista ultimo, samadhi com semente ou bija, que nos permitira sair de samsara e renascer de modo positivo, tendo vencido qualquer veneno mental e para beneficio de todos os seres. E que tal pensar em swastikasana como uma ferramenta de proteção de nossa natureza infinita? A cruz swastika eh simbolo consagrado de prosperidade e proteção vital na India. E pensar em gomukhasana como a expressão da nossa natural paz e bondade internas, aspectos primeiros a se preservarem, no contato externo com o mundo? Fácil porque as vacas são animais naturalmente doceis e mansos...

Swastika, a sacred protective cross in India/ Swastika , uma cruz consagrada e protetora na India.

No comments:

Post a Comment